Przewodnik po PBF-ach - dla nowych
Zakon Feniksa :: Ogólne :: Organizacja :: Ogłoszenia
Strona 1 z 1
Przewodnik po PBF-ach - dla nowych
O PBFach w ogólności:
PBF RPG to skrót od Play By Forum Role Playing Game. Czyli innymi słowy: odgrywanie ról, podobnie, jak robią to aktorzy; z tym, że my to robimy za pomocą słów, na forum.
Gra odbywa się za pomocą pisania postów w odpowiednich tematach. Jeśli chcesz z kimś zagrać, zapraszasz go do gry (albo on zaprasza Ciebie), ustalacie, gdzie zaczynacie i jedno z Was pisze pierwszego posta, na którego następnie drugie odpowiada. Proste, prawda?
No, proste. Trudność polega tylko na dobrym odegraniu swojej postaci i wczuciu się w nią tak, żeby nawet - o ile umiemy i chcemy to osiągnąć - być nią, dosłownie, w czasie pisania postu. Dobrze, jeśli umiemy sobie to wszystko dokładnie wyobrazić i później przenieść to, co widzimy i czujemy, na papier.
Na komputer, znaczy.
Pamiętajmy o tym, że każdą postać na forum odgrywają ludzie. Mają różne zachowania, różne wyobrażenia i różne charaktery. Podobnie, jak same postacie. Niektórzy chcieliby mieć słodko, kwiatuszki i serduszka, podczas, gdy inni wolą ostrzejszą rozgrywkę i bawią ich kłopoty w grze. Należy się więc dobrze zastanowić nad wyborem forum dla siebie. Jeśli już się zdecydujemy zarejestrować na forum o tematyce Harry'ego Pottera, to należy brać pod uwagę to, że niektórzy mają brutalne postacie i czasem rozgrywka może się potoczyć w taki sposób, że krew się poleje. Gra tutaj nie polega wyłącznie na romansowaniu i układaniu sobie ćwierkających relacji ze wszystkimi, istnieje tutaj również ciemna strona mocy. Jeśli nam się to nie podoba, to może niekoniecznie akurat Pamiętniki są tematyką dla nas...?
Ostatnio zmieniony przez Admin dnia Wto Lut 18, 2014 3:30 am, w całości zmieniany 3 razy
Admin- Admin
Re: Przewodnik po PBF-ach - dla nowych
Jak działa forum:
Gra polega na wymianie postów. Ktoś opisuje zachowanie swojej postaci, na co my odpowiadamy opisem zachowania naszej postaci w odniesieniu do poprzednich postów. Możemy na większości for ustalać wcześniej relacje między postaciami, na przykład, że się skądś znają i coś się wydarzyło w przeszłości.Na naszym forum jest to zabronione, bo administracja uznała, że lepiej jest poznawać postaci w grze i żeby z fabuły gry wynikały relacje, a nie ustalać je wcześniej, jednak jeśli postacie są rodziną, to - wiadomo - relacje są siłą rzeczy ustalone, najpewniej jeszcze w karcie postaci. Na przykład że bracia się do siebie nie odzywają i traktują się jak zło konieczne, a jednak jeden za drugim skoczyłby w ogień.
Posty piszemy w odpowiednich działach, w części forum, przeznaczonej do gry (u nas: Hogwart i Reszta świata). Można w odpowiednich miejscach zakładać potrzebne nam tematy, w tytule takiego tematu wpisując nazwę miejsca, w którym chcemy, by nasze postacie się znalazły (np. Pub Pod Trzema Miotłami). Wcześniej jednak, przed założeniem tematu, należy sprawdzić, czy taki już gdzieś nie istnieje. I lepiej nie zakładać milionów tematów, tylko wcześniej poszukać sobie odpowiedniego miejsca, które już istnieje, a nikt tam nie gra.
Można również wtrącać się do gry innym, jeśli ma się taką ochotę. Na przykład napisać, że nasza postać podchodzi do dwóch innych, które rozmawiają przy barze. Niekoniecznie trzeba wcześniej pytać innych graczy, czy można się wtrącić, jednak grzeczniej jest to zrobić. Chyba, że się prowadzi postać złośliwą, która nie przejmuje się konwenansami - wtedy takie wtrącanie się do gier innych graczy i wywracanie ich do góry nogami jest zgodne z charakterem.
Na forum jest też regulamin, który przed założeniem karty postaci należy przeczytać, podpisać się od nim i się go trzymać. Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z odpowiedzialności za jego nie przestrzeganie.
Jest też na samym dole dział Offtop, w którym można pograć w różne gry albo porozmawiać z innymi użytkownikami na interesujące nas tematy. Podobnie, jak na chatboxie (popularnie zwanym cb).
Nasza postać wygląda tak, jak sława, którą wybierzemy sobie na avatar. Wcześniej należy w odpowiednim dziale (Zajęte Wyglądy) sprawdzić, czy ktoś już danej sławy nie ma na avatarze. Jeśli takiego nazwiska tam nie ma, to znaczy, że można brać. Przy wybieraniu gwiazdy należy się dobrze zastanowić, bo nie będzie można tego później zmienić (tylko w szczególnych przypadkach, jeśli postać ma zdolność zmiany wyglądu i wynika to z jej zdolności rasowych). Avatar ustawiamy sobie w profilu i musi mieć rozmiar 200x320 pixeli (szerokość x wysokość). Jeśli nie możemy znaleźć odpowiedniego, możemy poprosić innych użytkowników o pomoc, o zrobienie avatara; na sb albo w dziale "Grafika".
Można mieć kilka postaci, przy czym jedno konto = jedna postać. To się nazywa multikonta: postacie prowadzone przez jednego gracza.
Pieczę nad całym forum trzyma administracja i należy się jej słuchać. Jeśli o coś prosimy, to należy nasze prośby wykonywać. Od czasu do czasu któreś z nas pisze ogłoszenie w dziale Ogłoszenia Administracji, należy tam zaglądać co jakiś czas i sprawdzać, czy nie pojawiło się coś nowego.
Jeśli masz jakiś problem, możesz się do nas zgłosić, spróbujemy pomóc.
Admin- Admin
Re: Przewodnik po PBF-ach - dla nowych
Gra:
Gra jak gra. Chodzi o większą lub mniejszą umiejętność pisania i wczuwania się w swoje postacie, prawda? Zaczynamy więc od napisania Karty Postaci: określenia jej rasy, wieku, przeszłości, cech charakteru i zainteresowań. Im bardziej szczegółową kartę napiszemy, tym lepiej dla nas. Tak, właśnie dla nas, nie dla administracji, bo tak naprawdę teoretycznie moglibyśmy napisać pięć zdań, w których dałoby się streścić całe życie, ale... Nie. Bo karta tak naprawdę daje nam możliwość poznania naszej własnej postaci. Im więcej tam zawrzemy, tym lepiej będzie nam postać zrozumieć, wczuć się w nią i odgrywać później tak, jak byśmy chcieli. Nawet, jeśli jest to postać fabularna, którą - jak nam się wydaje - dobrze znamy z serialu, to i tak lepiej jest napisać pięćdziesiąt zdań, niż pięć. Bo już pisząc kartę tak naprawdę zaczynamy odgrywać postać i dowiadujemy się, jak będzie się zachowywać w fabule forum.
Przy pisaniu KP dobrze jest odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- jak stara jest postać?
- jak bardzo rozwinięta jak na swój wiek? Czy będzie to małolat o ogromnym potencjale, czy stary przygłup? A może normalny nastolatek, chcący jedynie pozdawać wszystkie testy i marzący o samochodzie na osiemnastkę?
- czy ma rodzinę? Jeśli tak, to jakie łączą ich stosunki? Czy postać jest z nimi bardzo zżyta, czy marzy o tym, żeby jak najszybciej stracić z nimi wszelki kontakt i rozpocząć życie na nowo?
- ma jakichś przyjaciół? Na fabule, czy może chcielibyśmy, żeby ktoś nam ich stworzył i odgrywał? (istnieje na forum dział "poszukiwania", stworzony właśnie w tym celu: jeśli gracz chciałby, żeby ktoś mu stworzył jakąś postać, która będzie nam potrzebna w fabule gry, to tam należy się zgłaszać. Podobnie zresztą, jak prośby o członków rodziny, z którymi chcielibyśmy pograć).
- jak zareaguje w danej sytuacji? Czy jeśli ktoś by groził jej życiu, to uciekłby, czy może warczał i zgrywał chojraka do samego końca? A jeśli ktoś zagrażałby jego bliskim? Co, gdyby ktoś go okłamał? A może jest to postać kochliwa i łatwo się zauracza? Ufa innym, czy woli trzymać się na uboczu? To i wiele innych pytań przyda nam się przy określaniu charakteru. Zadajmy sobie ich o wiele więcej, tak, by jeszcze lepiej poznać naszą postać. Jeśli jest to postać fabularna, przypomnijmy sobie różne epizody z nią związane i jak wtedy reagowała. A jeśli to nasza własna postać, być może pomoże nam postawienie jej w podobnych sytuacjach.
- czy postać ma jakieś plany, marzenia? Czy już coś w życiu osiągnęła, czy dopiero chce się za to zabrać?
- czym się zajmuje?
- i chyba najważniejsze pytanie: jeśli jest to nasza własna ostać, to jak chcemy ją wkręcić w fabułę forum? Po co przyjechała do Mystic Falls? A może tu właśnie się wychowała?
- ile wie o świecie nadnaturalnym? Bo może zdaje sobie sprawę z istnienia tylko niektórych istot? I skąd wie o tym wszystkim?
Należy pamiętać o tym, że nikt nie jest wszechwiedzący. Jeśli Twoja postać wie o istnieniu jakiejś rasy, określ w karcie, skąd się dowiedziała. Podobnie z postaciami serialowymi: skąd Twoja postać o nich wie i skąd ich zna? Chyba, że nie zna i ma zamiar poznać ich dopiero w grze.
I - co również idzie za tym, że nikt nie wie wszystkiego - pamiętajmy o tym, że nie znamy myśli innych postaci. Nikt nie umie czytać w myślach! Odnosimy się w grze do tego, co inne postacie robią i co mówią, możemy się domyślać niektórych rzeczy, ale nie wiemy wszystkiego!
Podobnie też z rasami. Kiedy postać kogoś poznaje, nie wie od razu, czy to wampir, wilkołak czy inny demon. Tego musi się dopiero jakoś dowiedzieć. Należy oddzielać to, co wie gracz, od wiedzy postaci, bo to dwie zupełnie różne rzeczy.
Należy się starać odgrywać postać możliwie jak najlepiej. Wiadomo - nikt z nas prawdopodobnie nie jest zawodowym aktorem, czy pisarzem. Znamy się na tym lepiej albo gorzej i piszemy na miarę swoich możliwości. Staramy się jednak wczuć w nasze postaci i jak najlepiej odgrywać je zgodnie z ich charakterem. Przy pisaniu postów pamiętajmy o tym, żeby pisać nie tylko to, co postać mówi, ale też co robi, myśli i czuje. Jeśli masz wątpliwości, jak to zrobić, przyjrzyj się postom innych. Niemniej, wczuwajmy się w nasze postacie, stawiajmy samych siebie w sytuacjach, w jakich się znajdują. I kiedy już nam się to uda, nałóżmy na to charakter tych postaci, zastanówmy się - jak przy pisaniu karty - w jaki sposób powinny się zachować. Czyli na przykład taki Romeo nie zdradzi swojej ukochanej Julii, choćby mu się przed oczami wiła, dwoiła i troiła najpiękniejsza kobieta świata, prężąc się na stole i wyraźnie dając do zrozumienia, czego chce. Z kolei Voldemort nie zacznie nagle przepraszać całego świata za to, co zrobił i nie zmieni się w potulnego baranka, przecierającego damom krzesełka, nim te usiądą.
Oczywiście charakter postaci może się w czasie gry zmieniać pod wpływem różnych zdarzeń, ale to też powinno mieć po pierwsze mocne uzasadnienie (np. jakieś traumatyczne przeżycie), a po drugie: nie zmieni się on nagle, z posta na post, czy nawet z gry na grę. Musi to zachodzić stopniowo, bo przecież nikt z nas też nie zmieni się z dnia na dzień.
Uważam, że dobre jest podpatrywanie, jak inni piszą i uczenie się od nich. Zawsze znajdą się tacy, których posty wywołują u nas takie wielkie, głośne "Oooo! Ja też chcę tak pisać, proszę, proszę, proszę, mistrzu, naucz mnie!" W takim razie czytajmy ich gry i wzorujmy się. Może niekoniecznie w stylu pisania, bo każdy ma własny i tak powinno być, ale przy odgrywaniu postaci. Jak ich posty są zbudowane, co sobą wnoszą i jak dużo w ogóle wnoszą do dalszej rozgrywki.
Nie wolno, absolutnie nie wolno kierować postaciami innych graczy w swoich postach! Wyłącznie własnymi. Opisujemy to, co robi nasza postać i tylko nasza. Jeśli chcemy wtrącić do posta coś, co zrobiła inna postać, to wyłącznie to, co zostało już opisane. Nie można napisać na przykład, że ktoś wstał i podszedł do okna albo na coś się zgodził, jeśli tego nie zrobił w swoim poście. Nic tak nie wkurza, jak kierowanie naszą postacią, tym bardziej, że najczęściej podobne kierowanie jest po myśli autora danego postu, a niekoniecznie zgodne z charakterem naszej postaci. Podobnie z postaciami niezależnymi. Niektóre postacie są na tyle silne, że mogą w jakiś sposób kreować rzeczywistość w fabule. Ewentualnie - któryś gracz ma plan i zaczyna w swoich postach opisywać również zachowania postaci niezależnych albo jakieś miejsca. Nie wchodźmy wtedy takiemu graczowi w drogę i nie zaczynajmy sami opisywać tej rzeczywistości. Skoro wyraźnie ma plan, to też wyjdzie z siebie i stanie obok, jeśli ktoś mu zacznie sam opisywać działania i wygląd otoczenia. Jasne, do pewnego stopnia można, ale bez przesady. Zaufajmy wtedy takiemu graczowi, że wie, co robi (bo najczęściej rzeczywiście wie, grając już od dawna i mając w tym wprawę). Nie pożałujemy, bo tacy gracze miewają ciekawe pomysły i potrafią sprawić, że nasza gra będzie naprawdę fajna. Do pewnego stopnia można więc takiego gracza uznać za Mistrza Gry (o którym później).
Innymi słowy: nie rób drugiemu, co Tobie niemiłe.
W naszych postach bierzemy pod uwagę fabułę forum, o ile jest to ważne akurat w danej rozgrywce. A jest ważne o tyle, że nie napiszemy na przykład, że Elena jest na pewno u siebie w domu i cieszy się z pieczenia placków jako człowiek, ponieważ jest już wampirzycą i ma na głowie nieco inne zajęcia.
Teoretycznie fabuła forum jest ważna i ustalona, ale można ją zmieniać. Jeśli Twoja postać ma na tyle silny charakter i jest na tyle pomysłowa, żeby namieszać w całym życiu Mystic Falls i przewrócić je do góry nogami to jak najbardziej fabuła forum może się zmienić właśnie dzięki Tobie. Jednak do tego trzeba dużej pomysłowości i nie jest to zadanie łatwe, a wręcz -bardzo ambitne. Jeśli chcesz coś takiego osiągnąć, to dobrze się zastanów, co konkretnie chcesz, żeby Twoja postać zrobiła i opracuj plan. Który niekoniecznie się powiedzie, bo jednak nie kierujesz innymi postaciami i nie możesz wpływać na ich decyzje inaczej, niż słowami czy zachowaniem swojej postaci. Zawsze więc coś może nie wyjść.
Można opisywać sceny erotyczne, jednak - zgodnie z regulaminem - należy je odpowiednio oznaczyć, żeby ktoś, kto nie ma ochoty czytać takich rzeczy, mógł je ominąć. I należy uważać, żeby nie wyszła nam z tego pornografia - nie na tym to polega, żeby bardzo obrazowo wszystko opisywać. Bez przesadnej dosłowności, raczej należy owijać wszystko w bawełnę tak, żeby było wiadomo, o co chodzi, a nie pokazać tego dosłownie.
W grze nie używamy emotikonek.
I ja osobiście uważam, że nie należy wtrącać w postach tego, co sami czujemy, myślimy czy właśnie pożeramy i dlatego post wygląda tak, a nie inaczej. Nic tak nie psuje moim zdaniem klimatu i rozgrywki, jak wtrącenia, że dzisiaj autor się źle czuje i zjadł pieroga, od którego jest mu niedobrze, dlatego ma głupawkę. Nie, piszmy to, co dotyczy naszej postaci, bez wtrąceń osobistych od autora. Ewentualnie jeśli już musimy, to niewielkie.
Admin- Admin
Re: Przewodnik po PBF-ach - dla nowych
Mistrz Gry:
Ogółem rzecz biorąc, Mistrz Gry jest w każdym RPG bogiem, panem i władcą. Jest wszechmocny i wszechwiedzący. W "normalnych" grach RPG, gdzie grupa graczy siada ze sobą i dosłownie odgrywa postacie, mówiąc, co robią i co mówią (uczucia zachowując dla siebie i starając się je odegrać za pomocą mimiki i gestów), tudzież w LARPach (czyli już dosłownym odgrywaniem postaci, z kostiumami i bieganiem po lesie czy mieście) Mistrz ma pełną kontrolę nad światem i fabułą, to on ją tworzy i należy go bezwzględnie słuchać. Jeśli postać potrzebuje na przykład noża, to gracz nie może powiedzieć, że odwraca się i ten nóż znajduje, tylko musi zapytać Mistrza, czy gdzieś taki nóż jest. Mistrz także odgrywa wszelkie postacie niezależne, czyli nie odgrywane przez innych graczy. Nikt poza nim nie ma prawa się za nie odezwać, czy powiedzieć, co robią. Za to sam Mistrz nie ma prawa powiedzieć, co robi czy mówi postać gracza.
Na forum się tak nie da, więc władza Mistrza jest mocno ograniczona i gracze sami mogą sobie takie - nazwijmy to, przysłowiowe - noże znajdować (ale też bez przesady i z zachowaniem jakiegoś realizmu). Niemniej, Mistrz Gry istnieje i może się każdemu zawsze wtrącić do rozgrywki.
MG odgrywa wszelkie postacie niezależne, nie ma prawa pisać, co robi czy mówi nasza postać, podobnie, jak my nie mamy prawa tykać innych postaci. Może stwierdzić, że coś nagle zobaczyliśmy albo coś się gdzieś stało. Może nam wysłać sms, jakąś inną wiadomość czy dać nam jakieś zadanie, które musimy wykonać. Mistrza należy słuchać bezwzględnie i odnosić się w postach do tego, co on napisze. Podobnie, jak innym graczom, Mistrzowi nie należy się wtrącać w jego kompetencje. On ma prawo mówić nam, jak wygląda otoczenie i jeśli to zrobi, to nie należy sobie dorabiać nagle czort wie, skąd wziętych kucyponków.
Możemy się do Mistrza zwrócić z prośbą o odegranie jakiejś postaci, która akurat jest nam do czegoś potrzebna. Ewentualnie też, MG może nam pomóc coś zdobyć (np. jeśli gracz chce, żeby postać się czegoś dowiedziała, a nie bardzo ma skąd, może poprosić MG o umożliwienie dowiedzenia się tego czy zdobycia jakiegoś przedmiotu). Bywa, że Mistrz wymyśla sobie jakąś fabułę przygody i chce ją poprowadzić jakiemuś graczowi czy graczom. Wtedy na jednym poście od niego w danej rozgrywce się nie skończy i - dla własnego dobra i lepszej zabawy - należy wykonywać jego instrukcje, a opisy otoczenia i zachowania postaci niezależnych pozostawić jemu.
MG bywa złośliwy, a nawet więcej: on jest złośliwy i czasem bywa sympatyczny. Taka jego rola, chodzi o urozmaicenie rozgrywki. Nie trzeba się tego bać, bo dzięki niemu gra naprawdę staje się często ciekawsza.
Admin- Admin
Zakon Feniksa :: Ogólne :: Organizacja :: Ogłoszenia
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach